צרכנות נבונה מגיעה מהכרת הסביבה

צרכנות נבונה מגיעה מהכרת הסביבה

אנחנו שומעים הרבה פעמים בטלוויזיה או באמצעי התקשורת השונים את המושגים "צרכנות נבונה" או "צרכנות חכמה" – מושגים אשר מתייחסים לאופן בו אנחנו מנהלים את הכסף שלנו ובפרט המוצרים והשירותים עליהם אנחנו בוחרים להוציא כסף. כולם רוצים כמובן להיות צרכנים חכמים ונבונים, שכן זה אומר שהם יקבלו את מרב התועלת האפשרית בעבור הכסף שלהם, על ידי רכישה של מוצרים מתאימים, במקום הנכון ובזמן הנכון. הדוגמאות הבולטות ביותר לצרכנות נבונה המובאות במרבית מגזיני הצרכנות השונים הן שימוש במבצעים וקופונים, קנייה של אריזות חיסכון, ביצוע קניות גדולות ומרוכזות בחנויות גדולות וזולות יחסית וכד'.

בעוד כל העצות הללו הן בהחלט נכונות וחשובות, על מנת להיהפך להיות באמת ובתמים צרכנים נבונים וחכמים לכל דבר ועניין, אנחנו חייבים להרחיב את הראייה הכללית שלנו, לנסות ולהסתכל על התמונה מבחוץ. על מנת לעשות זאת, אנחנו חייבים להכיר היטב את הסביבה בה אנחנו חיים, פועלים וצורכים, בין אם מדובר בסביבה הקרובה – החנויות בהן אנחנו קונים וכד', או בסביבה הרחבה יותר – המדינה בה אנו חיים, המאפיינים הכלליים של המשק בו אנחנו חיים, המאפיינים והנתונים אודות משקים אחרים אשר הינם רלבנטיים עבורנו וכד'.

על מנת להתחיל ולהכיר את הסביבה בה אנו פועלים כצרכנים, יש להבין קודם כל שהצרכנות באה לכדי ביטוי בכל תחום ותחום בחיינו. אנחנו קונים וצורכים הכל, החל ממוצרים יום יומיים דוגמת אוכל או דלק, וכלה במוצרים ארוכי טווח דוגמת הרכב שאנחנו קונים או מתקן לחימום מים בגז או הלוואות שאנחנו לוקחים היום וצפויים להחזיר במשך שנים קדימה. המסקנה המשתמעת מכאן היא כי אנחנו חייבים להכיר לפחות באופן שטחי את מכלול התחומים השונים המאפיינים את המשק ואת העולם בו אנו חיים. נדרשת הכרה בסיסית מסוימת של תחום הבנקאות (שכן אנחנו צרכנים של הלוואות ושירותים בנקאיים נוספים), של תחום המזון ורשתות השיווק, של תחום הדלק ותעשיית הרכב העולמית (תחומים אשר משפיעים ישירות על הכיס שלנו מדי יום) וכד'.

זה לא אומר שאנחנו צריכים להתחיל ללמוד לתואר ראשון בכל אחד מהתחומים הללו ולהפוך לפרופסורים בעשרות תחומים שונים על מנת להיות צרכנים נבונים. זה כן אומר שכבני אדם בוגרים, ובכלל זה כצרכנים יום יומיים, אנחנו צריכים להכיר את הסביבה המגוונת והעשירה בה אנחנו חיים.